Tuetut laitteet

Omakotitalot

 

Asuntoyhtiöt

 
  • Inteno EG300-AC
  • Inteno FG101
  • PacketFront DRG 586
  • Inteno FG500
  • Zhone 2517
  • Zhone 2427
  • Zhone 2727

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        

VDSL2 (kupari sisäverkko)

  • Inteno DG301AL-AC
  • Inteno DG201
  • Inteno VG50
  • Inteno 200AL-AC

Kuitu (kuitu sisäverkko)

  • Inteno EG300-AC
  • Inteno EG500
  • Inteno FG101
  • Inteno FG500

  • Zhone 2517
  • Zhone 2427
  • Zhone 2727

Ethernet (Ethernet sisäverkko)

  • Inteno EG300-AC
  • Inteno DG301AL-AC
  • Inteno EG101
  • Inteno DG201
  • Inteno VG50
  • Inteno EG500
  • Inteno 200AL-AC
 

Käyttöohjeet

Omakotitalot

 

Asuntoyhtiöt

Inteno Manual FG101 Eng

Inteno Manual FG500

zNID 24xx Configuration Guide

zNID 27xx Quick Install Guide

 

 

                                

Inteno Manual DG200 Eng

Inteno Manual EG500

Inteno Manual FG101 Eng

Inteno Manual FG500

zNID 24xx Configuration Guide

Inteno Manual EG101 Eng

zNID 27xx Quick Install Guide

Tietokoneen asetukset

Käytä aina ensisijaisesti DHCP:tä IP-osoitteen saamiseksi. Jos staattisia DNS-palvelintietoja on pakko käyttää, palvelimina toimivat 91.150.44.250 ja 91.150.45.250. Kuitukaista-palvelu siältää max 5 kpl virallista DHCP IP-osoitetta.

Filtteröinti

Laajakaistayhteyksille smtp-portti on suljettu ulosmenevälle liikenteelle, poikkeuksena Karjaan Puhelimen omat sähköpostipalvelimet.
Sisääntulevalle liikenteelle tcp- ja udp-portit 1900, 5060-5061 sekä tcp-portti 23, 7547 ovat suljettuja.

VDSL2-modeemin asetukset

RFC 1483 Bridged LLC

VPI =0, VCI=100

Alla modeemikohtaiset ohjeet langattoman verkon sulkemiseen ja uudelleen käynnistämiseen.

Inteno DG200AL-AC ja EG300 modeemeissa on touch nappi Wi-Fi:n sulkemiseen/käynnistämiseen. Paina nappia ja annan sen olla painettuna kahden sekunnin verran, kaikki modeemin valot vilkkuvat kerran ja Wi-Fi suljetaan. Tee sama asia uudestaan käynnistääksesi Wi-Fi:n.

EG300WiFi

 

Inteno VG50 modeemin sivussa on nappi ”WIFI ON/OFF” merkitty nappi, paina sitä sulkeaksesi/käynnistääksesi Wi-Fi.

Inteno DG301AL-AC:

Kytke tietokone modeemin Ethernet -kaapelilla. Mene osoitteeseen http://192.168.1.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus ja salasana ovat molemmat ”admin”.

1. Mene kohtaan WIFI > General > Radios
2. Kohdassa ”wl0 (5GHz)” valitse “Disable”
3. Kohdassa ”wl1 (2.4GHz)” valitse “Disable”
4. Napsauta “Apply”

Wi-Fi on nyt suljettu. Aktivoi Wi-Fi uudestaan samalla tavalla, mutta valitse ”Disable” sijaan ”Enable”.

Zhone 2427FG500EG300Zhone 2727

1. Tarkista, että kuitupäätelaitteen virta on päällä. Palaako virtavalo (Power/PWR)? Mikäli ei, tarkista että virtajohto varmasti on kytketty kuitupäätelaitteeseen ja toimivaan pistorasiaan. Jos kuitupäätelaite on oikein kytketty, mutta virtavalo ei pala, on adapteri tai kuitupäätelaite luultavasti vaihdettava. Ota yhteyttä Karjaan Puhelimeen.

2. Käynnistä kuitupäätelaite uudestaan ottamalla töpseli/adapteri pois pistorasiasta noin viideksi sekunniksi. Kytke virta takaisin päälle ja odota, kunnes kuitupäätelaite käynnistyy. Tarkista yhteyden toimivuus.

3. Onko Power/PWR- tai Internet-valo punainen? Ota yhteyttä Karjaan Puhelimeen.

4. Eikö WAN-/GPON-valo pala, tai vilkkuuko se? Ota yhteyttä Karjaan Puhelimeen.

Kuitukaista:

5. Palaako Ethernet-valo? Mikäli ei, tarkista päätelaitteen LAN-portin ja tietokoneen verkkokortin välinen kytkentä. Kokeile vaihtaa kuitupäätelaitteen ja tietokoneen välillä oleva(t) kaapeli(t). Jos sinulla on Ethernet-sisäverkko ja tietokone on kytkettynä siihen, kokeile kytkeä tietokone suoraan kuitupäätelaitteeseen lyhyellä Ethernet-kaapelilla varmistaaksesi ettei ongelma ole sisäverkossa.

6. Jos käytät langatonta yhteyttä kuitupäätelaitteen ja tietokoneen välillä, tarkista:

- että päätelaitteesi nimi (SSID, on merkittynä kuitupäätelaitteeseen) on tietokoneesi löytämien langattomien verkkojen joukossa ja olet kytkettynä kyseiseen verkkoon. Mikäli tietokone ei löydä langattomia verkkoja, tarkista että kuituterminaalin WLAN-toiminto ja tietokoneen WLAN-vastaanotin ovat päälle kytkettynä.
- että WPA-avain (salasana) on oikein kirjoitettu, huomioi että salasana on kirjoitettava täsmälleen samoin kuin kuituterminaalin päällä.
- langattoman signaalin vahvuus, yritä minimoida etäisyys ja mahdolliset esteet kuitupäätelaitteen ja tietokoneen välillä.
- Kuitupäätelaitteen WLAN tomintoja voi tarvittaessa muuttaa osoitteessa http://192.168.1.1.
- Lisää WLAN:sta täällä.

Laajakaistapuhelin:

7. Valintaääntä ei kuulu? Kokeile kytkeä puhelin suoraan kuitupäätelaitteen puhelinporttiin (ks. kuvat). Jos valintaääntä ei kuulu vieläkään, ota yhteyttä Karjaan Puhelimeen.

Kaapeli-tv:

8. Ei kuvaa televisiossa? Jos käytössäsi on ulkoinen vastaanotin (digiboksi), tarkista kytkennät television ja digiboksin välillä (tavallisesti HDMI- tai SCART-kaapeli).

9. Tarkista kuituterminaalin RF-ulostulon (ks. kuvat) ja vastaanottimen (digiboksi tai tv) välinen antennikaapeli. Vaihda tarvittaessa vahingoittuneet kaapelit.

10. Jos signaali on kytketty talon sisäverkon kautta tarkista, että se pistoke johon televisio on kytkettynä, on kytketty kuituterminaaliin. Tarkista että antennikaapeli on kytketty tv-ulostuloon eikä radio-ulostuloon.

11. Kokeile toista pistoketta.

12. Joissain tapauksissa signaali voi olla liian vahva tai liian heikko, suosittelemme kuitupäätelaitteesta tulevan signaalin jakamista useampaan (1:4) pistokkeeseen.

13. Ole yhteydessä auktorisoituun tv-asentajaan.

 

Ongelmia TV-kortin tai maksukanavien kanssa? Lue ensin ohjeet täältä. Mikäli ongelma ei ratkea, ole yhteydessä asiakaspalveluumme tai jälleenmyyjäämme.

 

 DG201VG50DG301

1. Tarkista, että kuitupäätelaitteen virta on päällä. Palaako virtavalo? Mikäli ei, tarkista että virtajohto varmasti on kytketty päätelaitteeseen ja toimivaan pistorasiaan. Jos päätelaite on oikein kytketty, mutta virtavalo ei pala, on adapteri tai päätelaite luultavasti vaihdettava.

2. Käynnistä päätelaite uudestaan. Sammuta se ensin noin viideksi sekunniksi ottamalla töpseli/adapteri pois pistorasiasta. Kytke virta takaisin päälle ja odota, kunnes päätelaite käynnistyy. Tarkista yhteyden toimivuus.

3. Palaako DSL-valo? Tarkista että puhelinkaapeli on oikein kytketty DSL-porttiin ja asunnon telerasiaan. Kokeile tarvittaessa toista telerasiaa. Ota yhteyttä Karjaan Puhelimeen jos DSL-valo ei vieläkään syty.

Kuitukaista:

4. Palaako Ethernet-valo? Mikäli ei, tarkista päätelaitteen LAN-portin (Internet1-Internet4, ks. kuva) ja tietokoneen/IPTV-vastaanottimen verkkokortin välinen kytkentä. Kokeile vaihtaa kuitupäätelaitteen ja tietokoneen/IPTV-vastaanottimen välillä oleva(t) kaapeli(t). Jos sinulla on Ethernet-sisäverkko ja tietokone/IPTV-vastaanotin on kytkettynä siihen, kokeile kytkeä laitteisto suoraan päätelaitteeseen lyhyellä Ethernet-kaapelilla. Kokeile päätelaitteen toista LAN-porttia ja mikäli mahdollista myös toista tietokonetta.

5. Jos käytät langatonta yhteyttä kuitupäätelaitteen ja tietokoneen välillä, tarkista:

- että päätelaitteesi nimi (SSID) on tietokoneesi löytämien langattomien verkkojen joukossa ja olet kytkettynä kyseiseen verkkoon. Mikäli tietokone ei löydä langattomia verkkoja, tarkista että tietokoneen WLAN-vastaanotin on kytketty päälle ja toimii.
- että WPA avain (salasana) on oikein kirjoitettu, huomioi että salasana on kirjoitettava täsmälleen samoin kuin se on ilmoitettu kuituterminaalissa.
- langattoman signaalin vahvuus, yritä minimoida etäisyys ja mahdolliset esteet kuitupäätelaitteen ja tietokoneen välillä.
- kokeile kytkeä kuitupäätelaite tietokoneeseen Ethernet-kaapelilla.
-Lisää WLAN:sta täällä.

Kaapeli-tv

6. Ei kuvaa televisiossa? Jos käytössäsi on ulkoinen vastaanotin (digiboksi), tarkista kytkennät television ja digiboksin välillä (tavallisesti HDMI- tai SCART-kaapeli).

7. Tarkista asunnon antennipistokkeen ja vastaanottimen (digiboksi tai tv) välinen antennikaapeli. Vaihda tarvittaessa vahingoittuneet kaapelit.

8. Ole yhteydessä isännöitsijääsi.

9. Ongelmia TV-kortin tai maksukanavien kanssa? Lue ensin ohjeet täältä. Mikäli ongelma ei ratkea, ole yhteydessä asiakaspalveluumme tai jälleenmyyjäämme.

Laajakaistapuhelin

10. Valintaääntä ei kuulu? Palaako Tel-merkkivalo? Jollei, kokeile käynnistää päätelaite uudelleen. Ota yhteyttä Karjaan Puhelimeen.

11. Jos Tel-merkkivalo palaa, kokeile kytkeä puhelinlaite suoraan päätelaitteen puhelinulostuloon (ks. kuva). Kokeile myös käynnistää päätelaite uudelleen. Ota yhteyttä Karjaan Puhelimeen, jollei valintaääntä vieläkään kuulu.